Testning och AI – nu och i framtiden

Infotiv lanserar nu konceptet TestDev Powered by AI, där artificiell intelligens gradvis integreras i den befintliga testverksamheten. Vi möter Maria Kindmark Alemyr, konsultchef på Infotiv, för att utforska hur AI förändrar testvärlden.

När Maria beskriver hur AI används i testprocesser blir det tydligt att det inte handlar om framtid – utan nutid. Satsningen är ett konkret exempel på hur Infotiv kombinerar testkompetens med AI-expertis för att effektivisera kundernas utvecklingsprocesser.

Vad innebär TestDev Powered by AI och vilka problem hjälper ni kunderna att lösa?

– Konceptet är egentligen Infotiv i ett nötskal. Vi har kunskap inom både test och AI – nu förenar vi dem. Kunderna vill få ut produkter på marknaden snabbare, och vårt koncept TestDev Powered by AI möjliggör detta. Vi har gått från manuell till automatiserad testning; nu tar vi nästa steg i vår resa och introducerar AI för att ytterligare effektivisera våra kunders processer, berättar Maria.

– Genom AI kan vi öka repeterbarheten i vår testning utan att använda fler resurser. AI hjälper oss med ”corner cases” som människor lätt missar och hjälper oss hitta svagheter i processer och strategier. AI stöttar oss även i att generera testscenarion och testfall, och hjälper oss med kravanalys och testtäckning.

– Men det krävs skarpa ingenjörer med tekniskt kunnande och ett kritiskt öga för att säkerställa rätt kravbild, testtäckning och kvalitet.

asdf
asdf

AI höjer kvaliteten

Kan AI på egen hand även höja kvaliteten?

– Ja, definitivt. AI kan analysera svagheter utifrån stora datamängder, identifiera var buggar historiskt sett uppstått, och kan hjälpa oss verifiera buggfixar genom att återskapa scenarion och köra tester på nytt.

– AI kan även identifiera fixar i koden och uppdatera testfall och skript automatiskt, något som kallas för autohealing. Detta koncept är ovärderligt när man har stora kodbaser att underhålla. På sikt vill vi jobba för att integrera detta i CI-flödet (CI = Continuous Integration) för att uppnå mer automation och minimera handpåläggning.

Hur kan generativ AI effektivisera testprocessen?

– Genom att snabbt skapa artefakter som krav- och testspecifikationer. På kort tid kan AI generera testfall utifrån krav eller kod, men även visualisera resultat så beslutsfattare får tydliga underlag att utvärdera.

– AI kommer hjälpa till att ta automation till nästa nivå, men manuell testning kommer fortsatt behövas framgent. Vårt uppdrag är att hjälpa kunderna identifiera var AI skapar värde. Kan vi hitta buggar tidigt, kan vi hålla nere utvecklingskostnaden – här kan AI verklig göra skillnad.

adsf

Kvalitet och pålitlighet

Vilken betydelse har prompt engineering och tekniskt kunnande?

– För att använda Generativ AI effektivt krävs tydliga instruktioner – prompts – som AI:n förstår och kan exekvera utifrån. Det krävs tekniskt kunnande för att skapa effektiva prompts som skapar värde – man behöver förstå test både på en strategisk och teknisk nivå. 

– Tekniskt kunnande är också A och O när de gäller källkritik. Man behöver kunna hantera både verktygen och kontexten för att få pålitliga resultat.

Hur säkerställer ni kvalitet och pålitlighet när AI används?

– Genom att ha testare som också är AI-ingenjörer. Man behöver förstå sig på bias som finns inbyggd i algoritmer, modeller eller som introduceras genom bristfällig träningsdata. Vi gör riskanalyser och dokumenterar konsekvenserna av begränsad data. Genom sakkunskap, källkritik och medvetenhet om bias kan riskerna hanteras.

– Utöver detta utbildas våra medarbetare i regelverk som AI Act; hur man hanterar persondata, vad som får sparas och var. Som företag har vi ett ansvar att hantera AI med varsamhet – att använda AI på jobbet är inte samma sak som hemma.

adsf

Ljus framtid

Hur ser du att TestDev Powered by AI utvecklas framåt?

– Grunden är att effektivisera kundernas processer. Framåt kan vi minimera andelen repetitiva moment, uppnå högre nivå av automation, öka kvaliteten med dataanalys och effektivisera mjukvaruflöden genom att introducera AI i CI-kedjan. Vi kommer kunna guida kunderna till rätt processer, rutiner och verktyg – och fungerar som en trygg hand vid införandet av AI.

– I dag används AI främst för skript och testgenerering, men inom fem år kommer AI sannolikt vara sömlöst integrerat i kundernas byggkedjor och automationsflöden. Vi är bara i början av resan, avslutar Maria.

Ett personalfoto på Maria Kindmark Alemyr

Kontakta Maria!

Maria älskar att prata smarta upplägg för testning och AI. Slå en pling eller skicka ett mail så hjälper hon dig mer än gärna

Tel: +46 76 890 78 72
E-post: maria.alemyr@infotiv.se

Du kan även fylla i formuläret, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.