”Varje uppdrag blir en byggsten för min framtid”

På Infotiv är det våra medarbetare som är vår allra största tillgång. Men hur är det att vara en ”Infotivare”? Vad utmärker företaget som arbetsgivare? Vad är nerven och själen och vad är det som får alla att må bra på jobbet? Vi har pratat med de som vet bäst – våra medarbetare. Läs om vad teknikinformatören och den hängivna båtmänniskan David Rask tycker om livet som konsult på Infotiv.

Första gången som David Rask hörde talas om Infotiv var när han gick sin designutbildning.  En dag var chefen för Infotivs Södertäljekontor , Erik Sundström, och föreläste på skolan.

Davids nyfikenhet väcktes när han hörde talas om företaget med ”det varma hjärtat och den skarpa hjärnan”. Han hörde av sig till Erik och blev snart kallad på anställningsintervju. Infotiv föll direkt för Davids kunskapstörstande personlighet och tycke uppstod.

Positivt bemötande från första stund

Under resten av sin studietid arbetade David sedan extra hos Infotiv , något som blev en riktigt bra inkörsport för att förstå vad teknikinformation egentligen handlar om. David upplevde ett positivt bemötande från sin första dag på Infotiv.

– Stämningen på Infotiv var öppen och varm från allra första början. Samtidigt finns här ett fokus på att göra ett proffsigt och bra jobb. Ledorden stämmer verkligen, säger David. 

Som teknikinformatör arbetar David idag med flera olika uppdrag, där huvuduppgiften är att dokumentera lastbilar. Just nu arbetar han med en manual som beskriver vilka påbyggnader som finns för last- och dragbilar, och hur de ska monteras. En sådan manual kan omfatta allt från belysning till fästen och snöplogar. Målgruppen är mekaniker och servicetekniker som jobbar med att montera påbyggnader över hela världen. Som ett led i processen översätts handboken till ett tjugotal språk.

– Teknikinformation handlar om att förmedla information om produkter, processer, ämnen och tjänster. Informationen kan bestå av text, bild, film, ljud eller annan media beroende på vad målgruppen behöver. Som teknisk skribent skriver jag texter och producerar bilder utifrån underlag från en teknisk expert, säger David.

Att växla mellan uppdrag en av yrkets fördelar

Att i sitt arbete växla mellan olika uppdrag kanske man kan uppfatta som spretigt eller splittrande, men David ser det tvärtom som en av yrkets stora tillgångar. Arbetet blir varierande och spännande och det finns ingen risk att man tröttnar. Att dessutom träffa nya spännande människor med jämna mellanrum betyder goda möjligheter om man vill bygga ett stort kontaktnät.

Men det allra bästa med att jobba på Infotiv är gemenskapen arbetskamraterna emellan, tycker David. Han känner stark uppbackning från sina kollegor och är bekväm med att be om hjälp när frågor eller funderingar dyker upp. 

– Det är aldrig några konstigheter. Vi löser verkligen alla utmaningar tillsammans. För varje arbetsuppgift skaffar vi oss nya kunskaper och sedan delar vi med oss av lärdomarna till varandra. Jag bygger hela tiden vidare på min kunskap. Varje uppdrag blir en byggsten för min framtid. 

Kunskapstörst även på fritiden

David är kunskapstörstig även på fritiden. Då läser han gärna skönlitteratur, ibland filosofi och ibland en mer lättsam Guillou-bok, och umgås med sin sambo i hemmet i Eskilstuna. Tillsammans njuter de ofta av livet på sjön, där David känner sig som hemma.

– Jag lånar mina svärföräldrars båt så mycket det bara går. Jag kommer ursprungligen från Gävle och är alltså uppvuxen vid vattnet.

Infotiv är Davids första arbetsgivare efter hans examen. Hur framtiden ser ut är förstås inte helt lätt att ge ett tydligt svar på. Just nu är hans fokus inställt på att få praktisera sin kunskap och samla på sig så mycket värdefull erfarenhet som möjligt.

Fantastiska förutsättningar för lärande

David är just nu en del av Infotivs egen produktionsbyrå, Infolutions by Infotiv, som erbjuder kunderna skräddarsydd teknisk information för sina målgrupper. Infolutions by Infotiv består av ett väl sammansvetsat gäng av analytiker, informationsarkitekter, skribenter och illustratörer. 

– Det är verkligen jätteroligt. Vi har en spännande mix av kompetenser och är en flexibel resurs för våra kunder. Jag vill hela tiden lära mig mer och bli så bra som möjligt på det jag gör. Infotiv ger mig fantastiska förutsättningar för det, avslutar David. 


David om Infotivs värdeord:

Professionalism 

– Vi är väldigt noggranna. Som konsult blir man ofta hårdare granskad än om man är anställd. Det gäller att leverera hela tiden. Det finns tydliga rutiner för hur vi ska nå bästa resultat. Vi hjälper till genom att läsa varandras texter och litar på varandra. Genom samarbetet når vi en professionalitet.

Enkelhet

– Vi krånglar inte till saker i onödan, utan har en öppen dialog för att kunna lösa problem på ett så enkelt sätt som möjligt. Vi försöker att aldrig uppfinna hjulet på nytt utan drar istället lärdomar av varandra. På det sättet spar vi tid. 

Förtroende

– Vi litar på varandra och på att alla gör ett bra jobb. Det gäller inte minst från chefshåll, vilket bidrar till en trivsel på arbetsplatsen.

Utveckling

– Det är en blandade åldrar på vårt kontor. De äldre vet vad som funkar och inte funkar sedan tidigare, och de yngre kan komma med nya infallsvinklar. Genom att utbyta kompetenser hjälper vi varandra och att utvecklas. 

Share this page