Du är här

Välkommen Sofie – vår nya värvning inom produktinformation

Infotiv Väst växer inom produktinformation och välkomnar Sofie Stålberg med en spännande utbildningsbakgrund där både kognitionsvetenskap och teknikinformation ryms i bagaget!

– Ingenting är omöjligt, det är bara att läsa på och våga prova, säger Sofie som just hoppat ur snickarkläderna och lämnar ett stort renoveringsprojekt bakom sig. Närmare bestämt en villa med grundläggande behov av renovering – allt från dränering till nytt tak. För Sofie, som är uppvuxen med renovering och har en händig ådra, var det självklart att renovera utan hantverkare – tillsammans med sambon.

– Fast jag är händigare än han är, säger hon med glimten i ögat.

– Och vi har lärt oss mycket tillsammans.

Bild: Sofie renoverade sitt eget tak, utan hantverkare. Skarp hjärna!

Orädd för utmaningar

Sofie berättar inspirerande om hur de utan rädsla tar sig an stora projekt på egen hand och utan förkunskaper. Hon säger:

– Vad är det värsta som kan hända? Det tar bara lite tid att lösa problem som uppstår!

Varmt hjärta och skarp hjärna

Vi välkomnar Sofie varmt till Infotiv och inser snabbt vid vårt möte att hon har en personlighet och attityd som passar väl in och speglar Infotivs ledord ”varmt hjärta och skarp hjärna”.

Utöver renoveringsprojekt berättar Sofie att hon gillar att förkovra sig inom populärvetenskap, tankesätt och metodik, just för att hålla hjärnan i trim. Och den hjärtliga aspekten avspeglas i hennes engagemang i Smådjursakuten där hon ställer upp som jourhem till vanvårdade djur, främst kaniner.

Bild: Sofie är engagerad i Smådjursakuten och erbjuder jourhem för djur. Varmt hjärta!

Höll kontakten med Infotiv

Sofie hittade Infotiv förra året när hon sökte praktikplats. Det blev inget den gången, men intresset kvarstod och hon höll kontakten med Infotiv. Efter ett telefonsamtal från Staffan Bernheim, konsultchef på Information Design i Väst, gick det undan. Processen med intervju och anställning klarades snabbt av och Sofie fick skifta fokus från husrenovering till produktinformation.

Vet hur vi människor uppfattar information

Sofies specialområde, kognititionsvetenskap har gett henne fördjupad kunskap om hur människan fungerar och uppfattar information. Användarnas ökade behov av digitaliserad information gör hennes spetskompetens mycket värdefull för Infotiv och våra kunder.

Sofie delar med sig av ett exempel från arbete vid farliga och extrema situationer.

– Vid höghöjdsarbete, i det här fallet underhåll av mobilmaster, gäller det att tänka till vid val av metod för att nå användaren. En skriven manual funkar inte eftersom operatören ofta har båda händerna upptagna. Lösningen kan vara digital information som går att få uppläst via en app i telefonen. På så sätt kan montören effektivt uppmärksammas på faror och risker, säger hon.

Andra områden där kognitionsvetenskap med fördel används är vid optimering av information gällande färg, form och utformning av varningar.

Infotiv ett familjärt och lagom stort företag

En av faktorerna som spelat stor roll för Sofie i research av arbetsgivare var hur hon uppfattat företagskulturen.

– Jag tilltalas att Infotiv är ett familjärt bolag med lagom stor storlek, säger hon.

Vi ser fram mot att berätta om Sofies kommande erfarenheter från Infotiv-uppdragen och insikter som uppstår i gränslandet mellan kognitionsvetenskap och teknikinformation.

Vill du ha en dialog med Sofie om produktinformation, skicka ett mail på sofie.stalberg@infotiv.se

Fotograf: Infotiv/Henrik Alvstråle

Share this page