Infotiv-konsulterna får framtidens Volvo att rulla

De arbetar med den senaste tekniken och får betalt för att åka lyxbilar. Vi träffade Michael Nilsson och Andreas Törnkvist, som till vardags arbetar som Software Integration Testers med konsultuppdrag på Volvo Cars. Här berättar de om uppdraget och tar med oss på studiebesök hos Koenigsegg.

– Det här med självkörande elbilar är ju inte nån vision, det sker här och nu! Har man ingen elbil inom en handfull år är man nog körd som biltillverkare, säger Michael Nilsson.

Kollegan Andreas Törnkvist nickar instämmande och berättar att det är riktigt roligt att vara konsult på Volvo i detta skede.

– Det finns ju biltillverkare som inte tror att elektrifiering är rätt väg att gå, och andra som vägrar haka på den självkörande tekniken. En chef på ett annat bolag lär ha sagt att han vägrar släppa ratten förrän han dör, medan folk i vår grupp på Volvo redan arbetar med självkörande bilar, säger Andreas.

Han berättar om hur vi i framtiden förmodligen kommer att kunna ropa på våra bilar.

– Tänk att kunna äta middag medan bilen är iväg och tankar. Möjligheterna är ju kittlande, säger Andreas. 

Både Michael och Andreas är Software Integration Testers med konsultuppdrag på Volvo Cars, där de arbetar med att prova mjukvarupaket i kompletta miljöer. På Volvo Cars har man jobbat med hybrider i många år, men än har företaget inte släppt någon renodlad elbil.

– Men det är bara en fråga om år, säger Michael och förklarar att flera olika teknologier nu håller på att smälta samman: autonoma bilar, batterier och solceller.

– Batterierna blir billigare för varje sekund och när allt detta sammanfaller kommer vi att se självkörande elbilar till en extremt låg kostnad, säger Michael.

Har automatiserat en tredjedel av Volvos manuella funktionsprover

I dagens intelligenta bilar finns tusentals komponenter och enheter vars uppgift är att skapa säkra och användarvänliga fordon. Michael och Andreas kommer in när allt detta ska sättas ihop och deras arbete handlar om att upptäcka och rapportera eventuella fel till ansvarig, samt bistå med support.

– Att ECU:er och mjukvaror fungerar separat är en sak, men sedan ska vi se till att de fungerar tillsammans, säger Andreas. Han berättar även att han och Michael även varit med och automatiserat en tredjedel av Volvogruppens manuella funktionsprover.

 

 

Syftet med provningen är att se till att setupen är tillräckligt bra för att släppas till vidare provning. I tidiga stadier används ofta HIL-testning för att testa systemen i en virtuell miljö. HIL är en mycket kostnadseffektiv metod som minskar behovet av provobjekt, samt gör att man kan starta sin testning tidigare i kedjan. I senare skeden övergår man dock till allt mer kompletta miljöer.

– Vi är uppkopplade på bilarnas nätverk under körning och kan titta på signaler som går mellan ECU:erna. Signalerna berättar om allt från bilens hastighet och bränslenivå till systemflaggor av olika slag, berättar Michael.

– Det är bättre att det smäller i våra tester där vi endast har ett eller två provobjekt än att felet följer med ut i resten av provflottan. På så vis kan vi ringa in eventuella fel och slippa kostsamma stopp och bekymmer, fortsätter Michael.

Vad är det bästa med att vara konsulter på Infotiv?

– Jämfört med andra konsultbolag upplever jag att Infotiv tar lite extra bra hand om sina anställda. Jag har bara gott att säga, säger Andreas.

Michael Nilsson håller med:

– Det känns som att våra chefer bryr sig och som att de har koll på oss. Vi känner oss inte som anställda som bara ska dra in pengar, utan det finns ett personligt och hjärtligt ledarskap, säger Michael.

– Fast det bästa med uppdraget är nog att man får betalt för att åka lyxbilar, tillägger han och skrattar.

Besökte Koenigsegg i november

Och med lyxbilar är inte bara Volvo som åsyftas. Nu i november fick Michael och Andreas nämligen chans att delta vid en rundtur på Koenigseggs fabrik i Ängelholm. Resan dit genomfördes med konkurrentbilar till Volvos produkter, och syftet med aktiviteten var att se hur utmanarna har implementerat funktioner som är gemensamma för märkena.

 

Michael och Andreas möter en maskerad Koenigsegg på allmän väg i närheten av fabriken.

infotiv koenigsegg 4

Andreas klurar på en vinnande lottorad (25 miljoner för ett Kungsägg) och hoppas på att studiebesöket ska inkludera en åktur. Vilket det tyvärr inte gjorde – guiden hade själv endast fått åka med i dyrgripen till macken en gång på två år.

infotiv koenigsegg 2

Materialteknikern Michael spanar in kolfiberdetaljerna.

infotiv-koenigsegg-1

Två glada testare utanför Koenigseggs byggnad.

 

Share this page