Infotiv deltog på årets BOTI-konferens

Studio BOTI2019, en av årets stora händelser inom svensk teknikinformation har gått av stapeln den 16–17 oktober. En stor nyhet och succé för i år var just formatet på konferensen – en talkshow med en programvärd känd från tv med en sidekick och föreläsningar som varvades med paneldebatter och frågestunder. Och självklart fick utställare och representanter från BOTI några minuter i rampljuset som benämndes som reklampauser.

Infotiv var självklart på plats med rekordstort engagemang i form av utställning i mässdelen och deltagande konsulter och representanter från ledningsgrupp och samtliga orter. Utöver detta arrangerades också en lunchföreläsning om digitaliseringsresan tillsammans med vår partner Interdoc och kund Atlas Copco. Det blev många intressanta möten och inspirerande föreläsningar.

– Det är viktigt att stötta branschorganisationen BOTI då den främjar vikten av god teknikinformation i tekniksverige samt ger oss ett mycket bra nätverk att träffa gamla och nya kontakter inom hela produktinformationsområdet, säger Henrik Alvstråle, marknadschef och affärsansvarig på Infotiv för SCHEMA ST4.

Konferensen bjöd på ett fullspäckat program som öppnades med föreläsningar och samtal kring branscherfarenheter från Scania, Axis Communication och Tetra Pak. De berättade om sina digitaliseringsresor och en röd tråd var just tillgänglighet, sökbarhet och möjlighet för målgruppen att få den önskade informationen vid rätt tillfälle. Detta görs genom dynamisk information skapas för den efterfrågade produkten och presenteras i  webbportaler eller mer portabelt format i form av appar. Föreläsarna berättade även om hur appar kan användas för att logga servicearbeten och samverka mellan servicetekniker som utför olika delar av ett större servicejobb. Rätt genomförd kan alltså digitaliseringsresan skapa samverkan vid distribuerat arbete istället för tvärt om.

 Den röda tråden från förmiddagen fortsatte på eftermiddagen då det bjöds på en amerikansk trendspaning från Dawn Stewens inom informationsområdet. Hon spår att ”the next big thing” kommer att vara bland annat:

  • Inbyggt användarstöd i produkten
  • Ökad API-dokumentation
  • En fortsatt ökning i ”mobile-first” strategin
  • Vikten av sökbarhet och taxonomier trycks på hårdare
  • Chat-botar, virtuella personliga assistenter med AI-förmåga
  • Augumented Reality
  • Video- och mikroinnehåll

Vidare pratade Dawn om standardisering där det är extra intressant att hålla koll på ISO/IEC 82079 samt nya maskindirektiv som kan komma att påverka teknisk dokumentation och ändra spelplanen radikalt.

Dawn har stor erfarenhet och är en av världens främsta experter inom DITA varför det var extra intressant att höra om hennes syn på framtiden för DITA – undersökningar spår att DITA är här för att stanna! Hon lyfter dock fram en förändring som är på gång, kombinationen mellan en förenklad version av DITA och Markdown samt HTML för att enklare kunna anpassa sig efter speciella marknadsönskemål.

Konferensen fortsatte i dagarna två med intressanta verktygspresentationer och exempel på digitaliseringsresan. Bland annat från Atlas Copco som använder sitt cCMS – SCHEMA ST4 som single source och lagrar marknadsinformation som beskriver produkterna och sedan ”skjuter ut” den informationen till webben.

-Jag tyckte lösningen med ett verktyg som automatiskt kan skapa videoinnehåll genererat från topics eller annat XML-format. Antingen som en enkel steg för steg instruktion eller mer avancerat med handpåläggning från cad-modellen. Väldigt exalterande för oss produktinformationsnördar, säger Henrik Alvstråle

 Årets konferens slog rekord med drygt 170 betalande deltagare och stor internationell prägel då en del av konferensen hölls på engelska.                                             


Infotiv är ett teknikkonsultbolag med ca 250 medarbetare placerade i Göteborg, Södertälje och Malmö, med verksamhet inom produktinformation, systemutveckling, test och projektledning. Leverans till kund sker genom konsult på plats eller i projektform från Infotivs egna kontor.

Infotiv är partner med SCHEMA, ett tyskt bolag som erbjuder bland annat dess cCMS-lösning ST4. Partnerskapet innebär att Infotiv erbjuder SCHEMAs hela produktutbud, tjänster och utbildning till den nordiska marknaden. För mer information se: https://www.infotiv.se/vad-vi-gor/schemast4

Share this page