Han utvecklar framtidens el- och hybridbilar

Det händer mycket inom el- och hybridbilar just nu. Det menar Johan Lektenius, Infotivkonsulten som sysslat med hybridsystem under senare delen av sin karriär. Nu leder han en grupp utvecklare hos kund och drömmer om en elbil tillgänglig för alla.

Johan Lektenius är idag konsult hos en aktör i bilindustrin. Hans nuvarande uppdrag handlar om att följa upp och utveckla hybridsystem med avseende på EMC, elektromagnetisk kompatibilitet – ett växande område inom hybridsystem på företaget.

– Om kunden inte klarar uppsatta EMC-lagkrav skulle det leda till försäljningsförbud med produktionsstopp som följd. Därför har vi genom provning och simulering av hybridsystemet kommit fram till ett antal åtgärder för att klara dessa krav, säger Johan Lektenius.

Hos kunden har han en mindre projektledarroll och ansvarar för en grupp bestående av såväl anställda som andra konsulter, där vissa simulerar och andra gör mätningar på bilen i EMC-kammaren. Arbetet innebär även att förbereda de material som ska testas och se till att provbilarna har rätt status vad gäller hårdvaror och mjukvaror. Ett omväxlande uppdrag med mycket frihet, menar han.

– Dessutom får man arbeta med otroligt stimulerande teknik. Det händer väldigt mycket inom el- och hybridbilar och just nu. Det finns nästan ingen hejd på det!

Uppdraget har Johan Lektenius fått i sin roll som konsult på Infotiv.

– En av fördelarna med Infotiv är att man har ett väldigt härligt gäng omkring sig. Vi är en tajt konsultfirma med en familjär stämning. Mina Infotivkollegor är både trevliga och sociala – och inte minst roliga!

Drömmer om en elbil för alla

I framtiden tror Johan Lektenius att vi kommer att se en mer fossilt oberoende bilflotta med fler elektrifierade bilar.

– Men om elbilen ska slå igenom på bred front måste något dramatiskt hända på batterisidan. Dagens batterier är alldeles för dyra och tar på tok för mycket plats. Batteriet är det som sätter gränsen idag, eftersom man tvingas designa mycket av systemet runt batteriet. Men när den gränsen väl flyttas fram kommer hela systemet kunna flytta efter – och räckvidden på bilarna öka, säger han.

– Först då är det möjligt att producera elbilar som är tillräckligt billiga. Jag drömmer om dagen då produkterna jag själv utvecklar blivit så pass tillgängliga att jag själv kan köpa dem. Då hade jag blivit mäkta stolt!

Share this page