Den skarpa hjärnan och det varma hjärtat fyller 20 år

År 2018 fyller Infotiv 20 år. Företagets resa är på många sätt en verklig framgångssaga. Häng med när Alf Berntsson, VD och grundare, delar med sig av historien om företaget med det varma hjärtat och den skarpa hjärnan.

Infotivs fantastiska resa börjar för 20 år sedan med att Michael Zellmer och Alf Berntsson möttes i en kö på Öppet varv-dagarna på Orust. Något år tidigare hade Michael försökt rekrytera Alf för att vara med och starta en teknikinformationavdelning på ingenjörfirman B Nord AB. Han var just då inte intresserad, men i den där kön började en förhandling som mynnade ut i att killarna istället bestämde sig för att starta ett helt nytt gemensamt bolag. Så kan det gå till när ett framgångsrikt företag tar sina första andetag. 

När Alf väl bestämt sig för det nya förslaget gick allt fort. Inom ett halvår hade de skaffat såväl kontorsplats, kunder som personal.

– Vi blev ett populärt bolag direkt, ett hett bolag på marknaden. Många sökte sig till oss, vilket innebar att vi kunde växa väldigt snabbt.

På den här tiden, vi pratar sent 1990-tal, handlade en stor del av Infotivs verksamhet om tekniska illustrationer och teknikinformation. I dag är företaget betydligt bredare. Med sin payoff ”Instant Innovation” arbetar företaget idag inom många olika tekniska områden och finns numera i flera svenska städer.

Under ständig utveckling

Redan under andra verksamhetsåret kunde Alf konstatera att företaget fungerade väl och Infotiv blev under tre år i rad ett av de snabbast växande konsultbolagen i Sverige och vann flera tillväxtpriser. 

– Vi var modiga redan från början och vågade tidigt satsa på många olika entreprenörer och tjänsteområden. Det var en rolig tid. Men självklart har man lärt sig ett och annat på vägen, säger Alf med ett leende. 

– Med åren har vi lärt oss hur vi med väldigt hög träffsäkerhet lyckas med de satsningar och utmaningar vi tar oss för. Vi är förstås mer professionella, mer metodiska och mycket noggranna med hur vi arbetar idag, allt sånt som följer med mer erfarenhet, mer kompetens och större resurser, säger Alf. 

Tiden går fort när man har roligt och nu har det alltså redan blivit dags att fira Infotivs tjugoårsjubileum. 

Vad är det då som gör att ett bolag som fungerar redan från start också fortsätter att växa och utvecklas under så lång tid som tjugo år? Alf tror att det handlar om en kombination av skicklighet och tajming och att hålla målet i blicken. 

– Är det någonting vi verkligen är vassa på idag, så är det projektledning och det har varit en spännande resa för att nå detta mål. Vi satsade tidigt på något som kallades ”teknisk administration”. Området hade låg status bland ingenjörsbolag, vilket skapade stora affärsmöjligheter på obruten mark. Det fanns nästan ingen konkurrens på området. När Volvo sedan började lägga ut utvecklingsarbete, konstruktion och tillverkning på underleverantörer så krävdes mycket folk för att koordinera och hålla koll på allt. Att lägga ut uppgifter på underleverantörer på det sättet var helt nytt inom bilindustrin och efterfrågan exploderade. 

– Många koordinatörer utvecklades sedan vidare till projektledare och Infotiv har idag många konsulter som är just projektledare. Vi anställde tidigt medarbetare med teknisk kompetens som var duktiga på att strukturera, driva och kommunicera – viktiga egenskaper för en projektledare.

Människan i fokus

En annan viktig faktor Infotivs framgångsrika utveckling har varit människorna, vilket du kan läsa mer om i de tre artiklarna längre ned på denna sida. 

– Vi har under många år arbetat med en intern slogan, “varmt hjärta och skarp hjärna”. Den har varit en ledstjärna för oss i hur vi väljer att se på varandra här på Infotiv. Att respektera varandra, inte bara för den kompetens vi råkar besitta, utan även för vilka vi faktiskt är. 

Att gå in för att se människan har visat sig mycket framgångsrikt och många medarbetare trivs och har valt att bygga sin karriär hos Infotiv. I dag är personalstyrkan större än någonsin och företaget rekryterar ständigt nya talanger. 

Alf skrattar när han berättar att ledarskapet har gjort honom starkare än för tjugo år sedan, men också mer realistisk. 

De senaste två åren har företagets omsättning vuxit från 168 till 250 miljoner kronor och är på god väg mot 300 miljoner kronor. Men stoltheten sitter inte bara i fina siffror för Alf, utan också i att Infotiv även nu och i framtiden håller sitt löfte om att se människan i en konkurrensutsatt tillvaro.

– I näringslivet blir allting mer processtyrt och detaljorienterat, vilket lämnar mindre plats för individen. Vi har kunnat skapa ett utrymme för individer och bevisat att det fungerar. Att tro på människor är ett bra sätt att nå framgång, säger han.

Många fördelar för kunderna idag

Idag kan Infotivs kunder dra nytta av att företaget är relativt stort. Det är många skarpa hjärnor som idag utgör Infotivs kompetensbank, många som kan ge kloka råd för att skapa de bästa lösningarna för kunderna.

– Här har varje medarbetare många kollegor som man kan ställa frågor till. Den interna kompetensöverföringen är mycket viktig för oss. Det interna nätverket spelar stor roll i vår förmåga att leverera lösningar till våra kunder. Det är ett stort stöd när man som konsult får möta utmanande uppgifter ute hos kund. 

– Vi har också interna utbildningar för att förbättra vår interna kompetens. Vi tar fram nya teknologiplattformar, utbildningar och arbetssätt för att förbättra för våra kunder. 

Vill ta tillvara det spännande tekniksprånget!

Att sia om framtiden är förstås svårt, men så länge teknik är en parameter som förändrar världen så kommer Infotiv att fortsätta att både utveckla och utvecklas.

– Jag ser fram emot all ny teknologi, såsom artificiell intelligens och är nyfiken på hur vi kan använda den i vår egen verksamhet och ute hos våra kunder. Jag vill framför allt vara en del av möjligheterna med vår tids otroligt spännande tekniksprång, avslutar Alf.

Bilden från vänster: Staffan Bernheim, Emma Yazdani och Martin Hedin

Tre medarbetare önskar Infotiv grattis på födelsedagen

Infotiv har de senaste 20 åren vuxit från ett par medarbetare till tre kontor och 250 miljoner i omsättning. Trots stora affärsmässiga framgångar fortsätter Infotiv att sätta  medarbetarna främst. Staffan, Emma och Martin är tre medarbetare som vill önska Infotiv grattis på födelsedagen.

Martin Hedin, vad har Infotiv för betydelse för ditt liv och din karriär?

– Jag hade jobbat tjugo år på samma arbetsplats när jag kände att det var dags att göra något nytt. Jag fick då kontakt med Infotiv och kände direkt att det var rätt företag för mig. 

– Genom Infotiv fick jag möjlighet att gå på flera konsultintervjuer och kunde genom det välja ett uppdrag som kändes stimulerande och utvecklande för mig personligen. Infotiv har gett mig möjlighet att lära mig nya saker och utvecklas. Det gör att jag har fått ett bredare kunskapsområde än vad jag hade innan.

Vad är så speciellt med Infotiv som företag?

– Infotiv är inte bara ett konsultbolag som säljer konsulter utan är också väldigt måna om sin personal. Infotiv lägger stor vikt vid att personalen skall trivas och det finns en vilja att utveckla personalen på bästa sätt. Genom att arbeta på Infotiv har du stora möjligheter att gå kurser både internt och externt, vilket i förlängningen gynnar både Infotiv som företag och dig som anställd. 

– Dessutom anordnas många sociala aktiviteter där vi ”Infotivare” som är konsulter på olika uppdrag får möjlighet att träffas och umgås. Det skapar en god sammanhållning trots att vi inte träffas så mycket i vardagen.

Staffan Bernheim, vad betyder Infotiv för dig?

– Jag skulle säga allt. När jag först började på Infotiv var vi 35 medarbetare och företaget hade funnits i tre år. Vi var unga och vi hade roligt. Under mina sju år som konsult har jag alltid känt ett stort stöd från Infotiv och medarbetarna, vilket har gjort att det alltid har känts enkelt att gå till jobbet. När jag själv började utforma nästa steg i min karriär ville jag bli konsultchef och 2008 fick jag chansen. 

– Mina år på Infotiv har varit framgångsrika, både när jag ser till min egen utveckling och det som Infotiv har åstadkommit. Personal och chefer på alla tre kontoren gör min dag, varje dag.

Vad anser du är speciellt med Infotiv?

– Värmen, gemenskapen och respekten för individen. Infotiv har alltid satt människan främst. Våra värdeord ”Varmt hjärta och skarp hjärna” säger precis vad det handlar om. Vi är ett konsultbolag med allt vad det innebär, men i grunden finns alltid en gemenskap och ett band mellan alla anställda. Det är det som gör det roligt att vara på jobbet. Infotiv är frihet under ansvar, respekt för varandra och en bra miljö att utvecklas i.

Vad betyder har Infotiv för plats i ditt liv, Emma Yazdani?

– Infotiv har haft och har stor betydelse för mig. Sedan jag började min anställning 2012 har jag haft möjlighet att utvecklas, både genom mina konsultuppdrag och sedan 2016 i min roll som konsultchef. När jag efter ett par år fick frågan om att ta en roll som konsult och deltidschef gav Infotiv mig en utmaning som kändes rätt.

Vad tycker du definierar Infotiv?

– På Infotiv är det inte bara tekniken och teknikutveckling som är viktig, utan även människorna. När vi anställer ny personal är vi måna om att personen ska passa in eftersom att vi tror att man gör ett bättre jobb om man trivs och känner sig hemma. 

– Infotiv består av ett härligt gäng människor och även de i personalen som sitter ute hos kund känner sig välkomna när de kommer ”hem” till vårt kontor. Eftersom att företaget är så litet så finns här plats för alla att synas och om man har intresse för att klättra så finns det goda förutsättningar för att göra det här. 

Share this page