Autonomous Drive – sju spaningar om framtidens bilar

Vem skulle du offra? Barnet på vägen eller 90-åringen på trottoaren? När Autonomous Drive slår igenom kommer bilen tvingas fatta livsavgörande beslut – och plötsligt ställs ingenjörerna inför nya moraliska dilemman.

Pierre Ekwall är avdelningschef på Infotiv Embedded Systems. Här har vi samlat Pierres 7 viktigaste spaningar om framtidens bilar, som både är självkörande och eldrivna.

 

FRAMTIDENS BILAR – SJU SPANINGAR FRÅN PIERRE EKWALL:

1. Bilen kör själv

– Våra bilar står inför en kraftig intelligensökning de kommande åren. Redan nu ser vi helaktiva system där du inte ens behöver röra bromspedalen för att undvika en olycka. Men i framtiden kommer bilarna inte bara att hjälpa dig att köra – de kommer att köra helt själva.

2. Radar, LIDAR och kamerateknik ­blir viktiga kompetenser

– Med självkörande fordon kommer det att bli otroligt viktigt att det inte blir några felfall, till exempel att bilen misstar en fotgängare för en papperspåse och fortsätter köra.

– För oss som ska ta fram Autonomous Drive-tekniken ställs alltså helt nya krav på sådant som integration, robusthet och redundans. Det kommer även att krävas stora kunskaper inom en rad olika sensortekniker – såsom radar, kamerateknik, ultraljud och LIDAR – men också inom telematik, GPS och vehicle-to-vehicle kommunikation.

3. Ingenjören blir den nya moralfilosofen

– Självkörande fordon kommer att behöva fatta livsavgörande beslut. I vissa situationer kanske bilen väljer att väja för ­­ett barn, men dödar en 90-åring med rullator. Eller räddar båda, men istället riskerar att döda föraren.

– Framtidens ingenjörer måste alltså bestämma hur bilen ska prioritera. När vi skriver bilens programkod tvingas vi samtidigt ta ställning till vad olika liv är värda. Våra kunder kommer antagligen vilja ha en bil som är programmerad för att föraren ska överleva, men hur ska jag som ingenjör tänka? Plötsligt ställs vi inför helt nya moraliska och etiska dilemman.

4. Elbilarna tar över

– Idag pratar vi om huruvida man ska ha en elbil eller inte, men i framtiden kommer frågan snarare handla om hur mycket elbil man ska ha. Men först måste vi skapa en teknik som gör användarupplevelsen mer sömlös. Det måste helt enkelt bli mindre kännbart för kunden att bilen är just en elbil.

5. Så ska elbilarna slå igenom

– För att el- och hybridbilarna ska slå igenom behöver elbilstekniken först smälta ihop med telematiken och Autonomous Drive-tekniken. För ju mer av konnektivitet och Autonomous Drive vi kan stoppa in i produkten, desto mer elektrifierad kommer bilen att kunna bli utan att användarvänligheten försämras. Detta till exempel genom att bilarna i framtiden görs både självparkerande och självladdande.

6. Laddstolparna pratar med molnet

– För att elbilarna ska bli tillräckligt användarvänliga behöver vi bland annat en teknik som ständigt kalkylerar om rutten utifrån information i molnet. Som förare vill du till exempel inte behöva fråga dig var nästa laddstolpe finns. Du vill kunna tala om för bilen vart du ska och när du vill vara framme, och att bilen talar om för dig när du behöver åka – och vad som kommer att hända på vägen. En bil behöver kunna ”fråga” en laddstolpe om beläggningsgraden, och om bilen i sin tur blir försenad till laddstolpen, då behöver den kunna berätta det.

7. Kartorna ritas om i realtid

– Molnet kommer även att veta exakt var och när olyckor äger rum så att bilen hela tiden kan anpassa resvägen. I framtiden kommer du alltså inte att ladda ner en uppdaterad karta – det kommer att vara bilarna som bygger om kartorna i realtid!

– Med hjälp av artificiell intelligens och data mining kommer vi att se självkalibrerande system som blir smartare och smartare, och som hela tiden anpassar det funktionella beteendet i produkterna.

Share this page